Je hebt een website laten maken in Emmen, en nu? Verwacht je dat er meteen tientallen klanten op je af komen rennen? Zo werkt het helaas niet. Het is naïef of te geloven dat alleen een website gaat helpen met het genereren van leads. Het opzetten van alleen een website is als het openen van een winkel in de woestijn. Mensen weten je simpelweg niet te vinden.
Even over die winkel in de woestijn. Je zou je wellicht kunnen voorstellen dat een paar bordjes langs de weg zou kunnen helpen. Zodra mensen weten dat er een winkel in de woestijn staat – die verkoopt wat zij nodig hebben – zijn ze misschien wel bereid om er naar toe te rijden. Online werkt dit niet anders.
Allereerst is er het laaghangend fruit. Wanneer je een nieuwe website hebt, zorg er dan voor dat je ook een ‘Google mijn bedrijf’ profiel hebt. Via Google kan je gemakkelijk een gratis profiel aanmaken. Hierin vermeld je bijvoorbeeld de essentiële details voor jou klanten. Denk aan openingstijden, contactgegevens en natuurlijk ook jouw adres (als jouw bedrijf geen webshop is natuurlijk).
Naast de contactgegevens is het Google mijn bedrijf profiel ook een plek om zichtbaarder te worden online en in de buurt. Vooral als jouw bedrijf lokaal opereert werkt dit erg goed. Denk bijvoorbeeld aan een nagelstudio, een kapper of andere lokale zaken. Lokale bedrijven zullen toch vaak hun klandizie in hun directe omgeving vinden. Of beter gezegd, klanten zullen vaak via Google een website van een lokale ondernemer in de buurt vinden. Wanneer een potentiële klant zou Googelen naar ‘kapper Emmen’ zou hij of zij lokale ondernemers in de buurt vinden. En dit zijn dan vaak ondernemers met een website én Google mijn bedrijf profiel. Meerdere klanten van Frankly SEO (uit Ter Apel) hebben goede ervaringen met een wordpress website gecombineerd met het Google profiel.
Natuurlijk kan je ook een stap verder gaan met je profiel. Zo is niet alleen je website een goede plek om content en klantervaringen te delen. Dit kan ook heel goed met je Google mijn bedrijf profiel. Om gevonden te worden in Google zal Google uit jouw onderneming, website en online vertegenwoordiging moeten afleiden wat je te bieden hebt. Daarom kan het erg handig zijn om Google daar wat hints bij te geven.
Hoe doen we dat? Verzamel Google reviews in jouw Google profiel. Dit kan heel makkelijk én gratis. Voor de ondernemer werkt het prettig, je hoeft alleen maar een linkje te delen. En de klant opent de link en kan direct een aantal sterren toewijzen met een toelichting. Wanneer klanten over hun ervaringen gaan schrijven ontstaat er weer meer content in jouw profiel waardoor Google nog beter weet wat jij doet. Ook is het voor nieuwe klanten natuurlijk erg fijn om te lezen over de goede ervaringen van klanten zie hun voorgingen.
De Google reviews zijn vervolgens weer eenvoudig te synchroniseren met jouw website via een gratis wordpress plugin. Hierdoor zullen de reviews met één druk op de knop direct live op jouw website staan.
Al met al is Google mijn bedrijf een erg nuttige aanvulling op jouw website om lokaal gevonden te worden. Het is gratis en geeft een enorme boost aan jouw online vertegenwoordiging.